fontos információk
Országhatáron kívül

Fontos információk az utazáshoz, és a szigetről.

Utazási információk Madeira szigetéhez..

Összeállítottam egy kis információs csomagot, ami egy kis segítséget adhat az utazás megkezdése előtt. Ezeknek a fontos információknak néztem utána én magam is, mielőtt elindultunk volna.

Madeirára utazni csak átszállással lehet. Hasonlóan mint amikor az Azori-szigetekre utaztunk, itt is Lisbonban volt az átszállás. Délután 4-kor indultunk egy Wizz Air járattal Budapestről-Lisbonba.  Aki utazott már gyerekkel, pontosan tudja, hogy ez nem egy egyszerű menet, még akkor sem, ha Babó már nem kicsi. Vittünk magunkkal játékot, olvasni valót, zenét…. Fontos információ, hogy egy gyermek utazás közben nem unatkozhat, mert akkor megnehezíti, hogy jól érezhessük magunkat!!!:)utazás

Úgy szerveztük, hogy egy éjszakát alszunk egy szállodában, és reggeli járattal megyünk tovább Madeirára. Ahhoz, hogy a reptérről eljussunk a szállodába, fel kellett ülnünk metróra. Lisbonban 4 különböző metróvonal van, ami össze-vissza keresztezi egymást. Már a jegy megváltása is kisebb kihívást jelentett, mivel automatából történik és nincs akitől kérdezni lehetne, hogy hogyan is kell ezt csinálni. Szóval érdemes már idehaza ezt is áttanulmányozni, hogy ne legyünk elveszve ott a sok csomaggal, gyerekkel……

Lisbon

A szállásunk a Hotel 3K Madrid nevet viselte. Tiszta volt, kényelmes és egyébként is csak 1 éjszakát töltöttünk ott.

105042573

Nincs is annál jobb ébresztő, mint amit mi prezentáltunk a portugál lakosok azon részének, akik a szálloda környékén laktak, mikor a kis gurulós bőröndjeinket végighúztuk a macskaköves utcán.20180327 082732 A metróhoz érve rendesen meglepődtünk mikor a csukott rácsos ajtók fogadtak bennünket, meg a kiírás, hogy az első szerelvény majd 6.30-kor indul. Nem egy korán kelős, kapkodós népség, az biztos. Sem ember, sem taxi, de még csak egy kóbor macska sem volt az utcán. Mintha horror filmet forgattak volna és az volt az érzésünk mindjárt előugrik valahonnan egy zombi, de nem, végül mégis jött egy taxi, és hip-hop már kint is voltunk a reptéren. Kicsit késve szálltunk fel, de így is az ígért 9-órára már Madeirán voltunk.

utazás2

A szállásunk Canico városban volt. A reptértől 11 km-re, a fővárostól Funchaltól pedig 9 km-re. A hely ahol megszálltunk egy főépületből állt, és több épület csatlakozott hozzá. A reggelit a főépületben lehetett igénybe venni, ahol volt egy nagyon kellemes belső medence is. Mivel tavasszal mentünk, az óceán még nem volt elég meleg a fürdéshez, viszont így a gyermek is nagyon boldog volt, mert tudott pancsolni.

Hogyan juthatunk el Madeirára?
A Madeira-szigeteken két repülőtér található. A Madeira szigetén fekvő Santa Catarina repülőtér arról híres, hogy 2000-ben meghosszabították a kifutópályát, 20180402 111313amely most már a tenger fölé nyúlik és hatalmas oszlopokkal van alátámasztva. Mielőtt megkezdték volna a kifutópálya hosszabbítását, a pálya Európában a legrövidebbek közé tartozott.
Madeirán Funchal 20 km-re fekszik Santa Catarinától, amely taxival, autóbusszal vagy speciális aerobusszal is megközelíthető. A madeirai reptér építése előtt még 1960-ban Porto Santo szigetén épült az első repülőtér, a NATO megbízásából. Sok járat lisszaboni átszállással közlekedik, a portugál TAP légitársaság gépeinek segítségével.

Mikor utazzunk Madeirára:
Madeira 400 kilométerrel van északabbra a Kanári-szigetek-i Tenerifétől, és ez a különbség lényegesen érződik a szubtropikus klímájában. Az év egyetlen hónapjában sincs nagy hőség és hideg sem. A leghidegebb hónap a február, de akkor sincs nappal 15-16 foknál hűvösebb. Viszont a legmelegebb két hónapban, augusztusban és szeptemberben sincs 23 foknál sokkal melegebb. Ritka az eső, a legnedvesebb évszak novembertől február végig tart. A tenger vize legfeljebb nyáron élvezhető mindenkinek (22-23 fok), míg télen csak az önsanyargatók, meg tán a németek, mennek be a tengerbe (16-17 fok). Bár Madeira nem nagy sziget, de a területén belül is vannak időjárási különbségek. Naná, hogy a déli szigetrésznek van kellemesebb klímája, hisz odatelepedett a turizmus. Napközben is szeszélyesen változhat az időjárás. A helyiek szeretik mondogatni, hogy náluk egy napon belül is át lehet élni négy időjárásszezont.

Mi április elején voltunk, és hihetetlenül kellemes volt az idő. Olyan igazi kirándulós. Sem túl meleg-sem hideg, eső nem esett. Telepített webkamerákon megtudod nézni, hogy jelenleg milyen az idő.

Ha valamilyen eseményhez kötnénk a látogatást, akkor érdemes februárban menni, amikor is karnevál van, vagy áprilisban a virágfesztivál idején.

Ruházat, amit vinni érdemes:
Miután kicsomagoltunk és elindultunk felfedezni a környéket, hamar bebizonyosodott, hogy ez a hely nem kedvez a női tipegős cipőknek, sőt, kifejezetten a kényelmes, lapos talpú cipő az ajánlott. Mivel többségében a programjaink kirándulásból álltak, így talán csak egyszer tudtam felvenni egy csajosabb cipőt. Persze ha inkább a főváros felfedezését célozzuk meg, akkor lehet csajosabban öltözni, de akkor sem ajánlott a magassarkú.

Beutazási feltételek:

A konzuli szolgálat oldalán lehet elolvasni az aktuális helyzetet a beutazással kapcsolatban.

Béreljünk-e autót?

Én személy szerint a bérlés mellett vagyok, mert így akkor indulunk útnak amikor akarunk, oda megyünk, ott állunk meg ahol csak akarunk, szóval mi béreltünk. 200 euró volt a kaució és 300 euró volt 10 napra a bérlés.
Az utakon azt tapasztaltuk, hogy Maris, az autónk navigátora, több esetben eltévedt, mivel nagyon sok alagúton kellett átmennünk, és olyankor azt sem tudta szegény merre van az előre. Egyébként

,, Madeira útjai nem kezdőknek, nem ideggyengéknek és nem tériszonyosoknak való.” Ha egyik sem vagy, még talán élvezheted is az autós közlekedést a szigeten 🙂 Madeira 20km széles és 50km hosszú – ezen a területen emelkedik tengerszintről 1800 méterre a legmagasabb csúcsa, egy vulkánról beszélünk, így nem meglepő, hogy rendkívül meredek útjai vannak. A szigetlakók őrületes munkával rengeteg alagutat és némi autópályát is kiépítettek, ezek a szerencsésebb szakaszok, de abban a pillanatban, ahogy a sziget belseje felé veszed az irányt, lehet felkötni a gatyát. Szűk, meredeken kanyargó szerpentinek, az egyik oldaladon sziklafal, a másikon szakadék, és bár a kilátás valóban pompás az óceánra, azért szorul a babszem, mikor jön szembe egy busz… Viszont, pont emiatt, szinte nem volt olyan út, ahol ne lett volna közvilágítás.

Nem érdemes 6 sebességes autóval menni – a 2-es, 3-as fokozatnál feljebb nem igen lehet jutni, a 4-es ünnepnap volt, az 5-ös csak az autópályán… A városokban sem jobb a helyzet, a szűk utcák miatt a madeirai sofőrök úgy tudnak a falhoz parkolni, hogy kb. egy papírlapnyi hely nem marad a kocsi és a fal között. Ennek köszönhetően szinte minden autón található kisebb-nagyobb törések, karcolások, nyomódások. Inkább kisebb, városi autókkal közlekednek.

Kinek ajánlom és kinek nem Madeirát:

Azoknak ajánlom, akik szeretnek kirándulni, akik vágynak a lelassulásra, nyugalomra, békességre. Ebből következik, hogy azoknak nem ajánlom, akik a pörgésre, a mozgalmasságra vágynak.
Aki azért utazik hogy strandolhasson, kifeküdhessen a napra és ott relaxáljon annak nem ajánlom, mert még ha ki is lehet feküdni, nem aranypart, szóval köves, kavicsos partok vannak leginkább. Viszont Porto Santo szigetén strandolni is lehet.

Aki szereti a finom ételeket, borokat, édességeket, azoknak mindenképpen ajánlom.

Aki nem riad vissza a hosszú utazástól annak ajánlom.

Akit el tud varázsolni a szépséges természet a növényeivel, vízeséseivel, lélegzetelállító mélységeivel annak ajánlom.

Aki szereti a különlegesebbnél, különlegesebb  gyümölcsöktől, zöldségektől, tengeri herkentyűktől roskadozó piacokat, annak nagyon ajánlom a funchali piacot, valami elképesztő!!!

Étkezési lehetőségek:

A reggelit mindig a szállodában fogyasztottuk el, svédasztalos rendszerben. Utána mi mindig egész napos kirándulásra mentünk, ezért a közeli közértbe bevásároltunk, és vittünk magunkkal szendvicseket, mivel nem tudtuk, hogy ott ahová megyünk lesz e lehetőség étkezésre. Esténként pedig a közeli éttermeket vettük sorra.  A legfinomabbakat itt ettük:

462441 398395123527200 195420830 o

Nem egy luxi hely, de a kiszolgálás, a figyelem amivel elhalmoztak bennünket, az ételek menyisége és minősége, messze meghaladta az összes többi helyét.

Néhány helyi étel, ital:

Espetada: babérnyársra tűzött husi, olyan mint a rablóhús

Espada: kardhalfilé, sokféle módon készítik

Lapas: aki szereti a tengeri herkentyűket érdemes kipróbálni, vas palacsintasütő szerűben sütik

Bolo de Caco: kenyérféle, amit vaslapon sütnek meg, fűszeres vajjal nagyon finom

Bolo de mel: sötét, kerek, fűszeres kalács cukornádsziruppal

Cabra: dúsan fűszerezett kecske kemencében sütve

Caldeirada da peixe: fűszeres halászlé krumplival, hagymával és paradicsommal,

Acorda: világos kenyérleves fokhagymával és tojással

Arroz de mariscos: tenger gyümölcsei rizzsel

Batata doce: héjában sült édesburgonya

Poncha és Sidra: két nagyon erős, ám annál finomabb, trópusi ízvilágú, rumos helyi ital

Laranjada: narancsízű szénsavas üdítő

Termocas: sóval eltett csillagfürt magok, eszik őket sörkorcsolyának, illetve köretként zúzához vagy disznófülhöz

Milho frito: füvekkel ízesített, kockára vágott puliszka

Mennyire gyerekbarát a hely?

Erre sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy olyan szempontból, hogy játszótér, minimálisan, talán ha kettővel találkoztunk. Viszont kedvesség terén, már annál inkább, mindenhol volt egy kedves szavuk a gyerekhez.

Egy kis földrajz:

A Madeira szigetcsoportja az Atlanti-óceánon helyezkedik el, olyan távolságban, amely percben lefordítva 90 perc repülési távolságot jelent Lisszabon városától. Az északi szélesség 30 ° és 33 ° között helyezkedik el, majdnem ugyanolyan szélességű, mint Casablanca, 978 km-re délnyugatra Lisszabontól, kb. 700 km-re nyugatra az afrikai parttól és 450 km-re északra a Kanári-szigetektől.

Ezt a szigetcsoportot 740,7 km² területű Madeira-sziget, 42,5 km²-es Porto Santo, a Desertas-szigetek, összesen 14,2 km²-ben, a 3 lakatlan sziget és a Selvagens-szigetek alkotják. Amelynek 3 szigete és tizenhat lakatlan szigetecske területe 3,6 km². A nyolc sziget közül csak a két legnagyobb (Madeira és Porto Santo) lakott, a fő hozzáférési pont a Funchali Madeira repülőtér és a Porto Santo repülőtér.

Milyen a domborzata Madeirának?

A sziget domborzatát meghatározó hegylánc némileg a sziget középvonalától északra húzódik, ennek eredményeként az északi lejtők, völgyek meredekebbek, mint a déliek.

A sziget legmagasabb pontja az 1862 méter magas Pico Ruivo.

A harmadik legmagasabb csúcs, az 1818 méter magas Pico do Areeiro, a sziget legmagasabb olyan pontja, amihez autóút visz fől.

A sziget jellegzetes felszínformái a fajä néven ismert teraszok.

Az egykori felszínformákat az erózió jelentősen átalakította. Viszonylag jó állapotban csak két, kisebb kráter maradt meg.

Milyen nyelven beszélnek?

A hivatalos nyelv a portugál, de szinte mindenhol beszélnek angolul.

Ünnepei:
Új év – január 1
Nagypéntek – április 10
Húsvéti vasárnap – április 12
Szabadság napja – április 25
Munkásnap – május 1.,
Portugália napja – június 10.
Corpus Christi-nap – június 11
Madeira autonóm régió napja – július 1.
N. Senhora da Assunção nap (vallási) – augusztus 15
Funchal önkormányzat napja – augusztus 21
A köztársasági nap beültetése – október 5.
Mindenszentek napja – november 01.
A függetlenség napja helyreállítása – december 01
A Szeplőtelen Fogantatás napja (vallásos) – december 8
Karácsony – december 25
December 26 (regionális ünnep)

Érdekességek:
  • Madeira portugál jelentése: fa. A sziget tehát nagy erdőiről és sűrű növényzetéről kapta nevét.
  • Winston Churchill a Reid’s Palace szállodában írta háborús visszaemlékezéseit.
  • Amerika alapítói a Függetlenségi Nyilatkozat aláírása után Madeira borral koccintottak.
  • A Madeira bort az első 3 hónapban állandó 45 Celsius fokon tartják, fahordóban, ezért őrzi meg zamatát akár 150 évig is.
  • Áprilisban rendezik meg minden évben a virágfesztivált.
  • A Tobogan sebessége elérheti a 48 km/órát is.
  • A nép hőse Cristiano Ronaldo, elképesztő kultusza van a szigeten. Az eredeti neve Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro. A Ronaldo nevet a néhai amerikai elnök, Ronald Reagan után kapta második nevének. Soha nem iszik alkoholt, az édesapja ugyanis alkoholista volt, abba is halt bele 52 évesen. Roppantul család centrikus, négy gyermek édesapja.
Növényzet:
 A déli oldalon az egykor egész szigetet beborító babaérlombú erdőkből csak egy kis szeletke maradt. Ebben a névadó babér mellett számos más igen ritka, illetve endemikus növényfaj képviselőit találhatjuk meg. Az északi lejtőkön még növő babérlombú erdőbabérerdők körül szervezték meg 1982-ben a Madeira Természetvédelmi Parkot, és ezt az Unesco felvette a Világörökség listájára. A természettől elhódított hegyoldalakra alapvetően haszonnövényeket ültettek: a cukornádat Tengerész Henrik parancsára Szicíliából, a szőlőt pedig Krétáról telepítették. Később a cukornád mellett, majd a délamerikai konkurencia megerősödése után ahelyet a banán vált a sziget fő terményévé. Jelenleg a déli oldalon a 0-250 m intervallumban a banán, 250-600 m között a szőlő a fő termesztett növény, de ezek mellett számos más gyümölcsöt, sokféle zöldséget és többféle fát is termesztenek.
Az ültetvények közötti részeken öt kontinens több száz növényfaja eresztett gyökeret. Ezek közül voltak, amiket haszonnövénynek hoztak be, voltak amik kertekből vadultak el, és voltak, amik csak úgy véletlenül települtek be.
Kb. 1200 m magasság fölött az uralkodó növény a hanga, aminek a bokrai között nő a citromsárga virágú Madeira-ibolya és a fehér virágú kőtörőfű.

Egy kis romantikus történelem:
A szigetet Lila sziget néven a rómaiak is ismerték. Egy romantikus történet szerint két szerelmes, Robert Machim és Anna d’Arfet 1346-ban Angliából Franciaországba akart szökni, de egy erős vihar eltérítette hajójukat, és Madeira partjaira vetődtek, valószínűleg a később tiszteletükre Machico-nak keresztelt város helyén. Egy 1351-es térkép alapján valószínű, hogy genovai kézben lévő portugál hajók már jóval előttük elérték; ezen a térképen Isola di Legname (Fasziget) néven szerepel.

További információk :innen

Ha tetszett, kérlek, “oszd meg”. Ami számodra egy kattintás, az számomra a jövő egy fontos pillanata lehet.